בשבוע הבא חוזרים לספסל הלימודים מאות אלפי תלמידים. חלקם ילכו בפעם הראשון למוסד חינוכי כלשהו, ויתמודדו עם קשת רחבה של רגשות, חששות, פחדים, עצב ושמחה. אחוז משמעותי מבני הנוער העומדים לבוא בשערי בית הספר התיכון לא יזכו לחוש התרגשות של ממש עם פתיחת שנת הלימודים.
אין מדובר בתלמידים עצלנים ומפונקים, כי אם בילדים שרוצים ללמוד ולהצליח, אך אין בידיהם את הכלים הנדרשים לכך.
כמחצית מתלמידי התיכון בארצנו אינם זכאים לתעודת בגרות. מדובר באחוז גבוה במיוחד, האמור להביא לשינוי בהסתכלות הכוללת של מערכת החינוך על תפקודה בפועל. עד שיבוא שינוי כזה, קיימות בישראל מגוון מסגרות לימודיות המאפשרות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב וללמוד בהן. חלקן מציעות לימודים עיוניים לשם קבלת תעודת בגרות, וחלקן מאפשרות לימודי מקצוע והתנסות בעבודה מעשית, וסיום 12 שנות לימוד.
לימודים במגמות כגון גרפיקה ממוחשבת, סאונד, לוגיסטיקה ועוד, הם רק חלק מהיצע התכניות הפתוחות בפני תלמידי תיכון מקצועי טכנולוגי. עוד בטרם סיום הלימודים מקבלים התלמידים הדרכה והכוונה תעסוקתית, ומועסקים על ידי החברות הגדולות המשק. המטרה הנה לרכוש מקצוע שיוכלו לעסוק בו בעתיד, בין אם בעת שירותם הצבאי, ובין אם לאחריו.
למה חשוב ללמוד מקצוע בתיכון?
חשבו רגע מה ההורים שלנו רצו מאז ומתמיד עבורנו, ומה אתם הייתם רוצים עבור ילדכם? הרי תעודת הבגרות, אלא אם מדובר במגמה נחשקת ובציונים גבוהים במיוחד, אינה מבטיחה שום עתיד מקצועי וכושר השתכרות גבוה, אם בכלל. במציאות של ימינו, על כל אחד ואחת מאיתנו לדאוג שהדור הבא יזכה להכשרה מקצועית שיש לה ביקוש ותמורה נאה בצידה.
משום כך, ללמוד מקצוע נדרש, בחסות של משרד התעשייה והמסחר, שיש בו גם עניין, גם צבירת ניסיון מעשי, ומעל הכל- תחושת הצלחה לתלמיד, הוא צעד מתבקש לכל הדעות.
תיכון דב הוז בתל אביב הוא תיכון מקצועי טכנולוגי בחסותו ובפיקוחו של משרד התמ"ת. בתיכון לומדים לימודי מקצוע, כמו גם צבירת נקודות לצורך תעודת בגרות, תוך מתן ייעוץ ודגש לכל תלמיד.